inkluusio | Prosessi, joka auttaa ylittämään esteitä, jotka rajoittavat oppijan läsnäoloa, osallistumista ja saavutuksia. Inklusiivinen koulu tarkoittaa, että kaikki oppilaat opiskelevat yhdistyneessä koulujärjestelmässä ilman erityiskouluja tai erityisluokkia. |
inklusiivinen koulutus/opetus | Prosessi, jossa vahvistetaan koulutusjärjestelmän kykyä saavuttaa kaikki oppijat. |
integraatio | Oppijat, joilla on “erityisopetuksen tarpeita” sijoitetaan yleisopetukseen tietyin mukautuksin ja resurssein, mutta sillä ehdolla, että he sopeutuvat olemassa oleviin rakenteisiin, asenteisiin ja muuttumattomaan ympäristöön. Integraatio on tyypillisesti toteutettu sijoittamalla erityisluokka yleisopetuksen yhteyteen.Tavallisesti erityisluokan oppijan integrointi tarkoittaa, että hän opiskelee yleisopetuksen ryhmässä joitakin aineita. |
yhdenvertaisuus | Kaikki ihmiset ovat samanarvoisia riippumatta heidän sukupuolestaan, iästään, etnisestä tai kansallisesta alkuperästään, kansalaisuudestaan, kielestään, uskonnostaan ja vakaumuksestaan, mielipiteestään, vammastaan, terveydentilastaan, seksuaalisesta suuntautumisestaan tai muusta henkilöön liittyvästä syystä. Henkilöön liittyvät tekijät eivät saa vaikuttaa ihmisten mahdollisuuksiin päästä koulutukseen, saada työtä ja erilaisia palveluja. Yhdenvertaisuus koskee ainoastaan ihmisiä yksilöinä lain edessä. |
monimuotoisuus/moninaisuus (diversity) | Ihmisten erilaisuudet, jotka voivat liittyä heidän rotuun, etnisyyteen, sukupuoleen, seksuaaliseen suuntautumiseen, kieleen, kulttuuriin, uskontoon, psyykkisiin/henkisiin ja fyysisiin kykyihin, luokkaan ja maahanmuuttostatukseen. |
oikeudenmukaisuus | Huolehditaan siitä, että kaikkien oppijoiden koulutus nähdään yhtä tärkeänä. |
sukupuolten tasa-arvo | Ymmärrys, että miehillä ja naisilla on tasavertaiset mahdollisuudet ymmärtää täydet ihmisoikeutensa sekä edistää ja hyötyä taloudellisesta, sosiaalisesta, kulttuurisesta ja poliittisesta kehityksestä. |
eriyttäminen | Räätälöidään yksilöille sopivan tasoista opetusta, oppimisen tapoja tai materiaaleja. Alaspäin eriyttämisessä tarjotaan tukea ja helpotettuja tehtäviä niitä tarvitseville. Ylöspäin eriyttävää ohjausta, työtapoja ja tehtäviä on tarjolla sen sijaan niille, joille perusmateriaali ei tarjoa riittävästi haasteita. Eriyttämisellä turvataan oppilaan oikeutta yksilölliseen oppimiseen. |
yksilöllinen oppiminen | Jokaisen oppilaan oikeus edetä opinnoissaan itselle sopivalla tavalla. Olennaista on, että kaikkien oppilaiden ei tarvitse oppia samoja asioita samaan tahtiin, vaan oppilaiden yksilölliset ominaisuudet ja lähtökohdat otetaan huomioon. |
varhainen puuttuminen | Tuen tarjoamista lapsen varhaisvuosina tai mahdollisimman nopeasti ongelmien ilmaannuttua – missä vaiheessa lapsen tai nuoren koulupolkua tahansa. Puuttumisen lähtökohtana on lasta lähellä olevien henkilöiden havainnoima huoli. Tuen tarpeen varhainen havaitseminen ja varhainen tuki ovat keskeisiä ehkäistäessä ongelmien syvenemistä ja pitkäaikaisvaikutuksia. Varhaisen puuttumisen periaatteen mukaisesti ongelmat havaitaan ja niihin etsitään ratkaisut silloin, kun mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja tukemiseen on vielä runsaasti käytettävissä. |
erityisopetuksen tarve | Termi, jolla viitataan lapsiin joilla on vammoja/häiriöitä joiden katsotaan vaativan lisätukea. |
erityisluokka/-opetus | Luokka tai ohjeet, jotka on suunniteltu oppilaille, joilla on luokiteltu olevan erityisopetuksen tarpeita. |